Vi bruger Cookies

Ved at benytte accepterer du, at der anvendes cookies. Vi anvender cookies for at forbedre brugervenligheden og til webstatistik.Du kan her læse mere om vores cookiepolitik.

Hvor mange æg må jeg spise?

I Danmark findes der ikke specifikke anbefalinger for indtag af æg, men en rapport fra DTU Fødevareinstitut har vist at hvis man hører til den raske del af den danske befolkning, dvs. ikke har hjerte-karsygdomme eller diabetes, så kan man spise op til 7 æg om ugen uden at man dermed får øget risiko for at udvikle hjerte-karsygdomme.

Det videnskabelige grundlag for de Norske Kostråd (2011) konkluderer, at æg bidrager med kolesterol, og at øget indtag af kolesterol i nogen grad medfører øget kolesterolindhold i blodet. Øget kolesterolindhold i blodet øger risikoen for udvikling af hjerte-karsygdom, men indtaget af trans- og mættet fedt øger kolesterolindholdet i blodet mere end indtaget af kolesterol. Det vil sige, at det i højere grad er kostens indhold af mættet fedt som får blodets indhold af kolesterol til at stige.

 ” … selv om æg indeholder meget kolesterol, vil et indtag på op til 7 æg/uge for den raske befolkning ikke føre til øget risiko for udvikling af hjerte-karsygdom… Hvis kosten i øvrigt følger anbefalingerne om et øget indtag af frugt og grønt og et begrænset indtag af fede mejeri- og kødprodukter, så vil indtaget af kolesterol i kosten falde. Derfor sættes der ikke en grænse for indtaget af kolesterol i de nordiske næringsstofanbefalinger.”

DTU Fødevareinstitut 2011. ”Æg i kosten og betydningen for sundhed og sygdom”

På trods af at æg er en næringsrig fødevare, er æg på nuværende tidspunkt ikke direkte en del af de officielle anbefalinger. I Danmark er det Fødevarestyrelsens ernæringskontor, der har ansvar for de officielle ernæringsanbefalinger. Fødevarestyrelsen har formuleret ti kostråd med det mål at nedbringe befolkningens indtag af mættet fedt og øge indtaget af frugt, grønt og fisk. De ti kostråd udkom i 2013 og er på nuværende tidspunkt:

De 10 kostråd
Spis varieret, ikke for meget og vær fysisk aktiv
Spis frugt og mange grønsager
Spis mere fisk
Vælg fuldkorn
Vælg magert kød og kødpålæg
Vælg magre mejeriprodukter
Spis mindre mættet fedt
Spis mad med mindre salt
Spis mindre sukker
Drik vand


Æg er således ikke direkte nævnt i de tokostråd. Men da æg bidrager med en lang række værdifulde næringsstoffer har Fødevarestyrelsen formuleret en anbefaling til indtaget af æg. Den siger, at man kan vælge æg som alternativ til kød og kødprodukter.


"Mange mennesker er urolige for kolesterolindholdet i æg, og æggeblommen har også et relativt højt indhold af kolesterol. Det er dog vigtigt at fremhæve, at det først og fremmest er hele kostens indhold af mættet fedt, der påvirker blodets kolesterolindhold, og at det derfor er langt vigtigere, at man fokuserer på andre madvarer end æg, når man vil tage hensyn til kolesterol i kroppen. "

Else Molander, chef for Fødevarestyrelsens Ernæringskontor